Heel Nederlands
Image default
Mode en Kleding

Jongeren kopen steeds vaker luxe designerkleding

Nederlandse jongeren kopen steeds vaker luxe designerkleding. Uit recent onderzoek is gebleken dat twee op de drie Nederlandse jongeren tegenwoordig regelmatig luxe designermerken (online) aanschaft.  Denk bijvoorbeeld aan een Gucci handtas of Balenciaga Sneakers. Maar wat maakt een bepaald designermerk nou gewild? Wat drijft jongeren om zonder blikken of blozen honderden euro’s te betalen voor één kledingstuk, zoals een jas, hoodie of jeans van een bepaalde designer? De gemene deler blijkt vaak duidelijke branding, het logo moet dus goed zichtbaar zijn en kopieergedrag van influencers en/of artiesten speelt vaak een grote rol bij de aankoop van designermode.

Maar is dure merkkleding eigenlijk beter?

Mensen denken dat dure designerkleding vaak langer meegaat en dus ook beter van kwaliteit is dan goedkope confectiekleding. Over het algemeen kun je stellen dat deze bewering klopt. Dit komt omdat er bij de productie gebruik wordt gemaakt van premium kwaliteit (grond)stoffen. Maar ook de kleuren en stiksels blijven vaak langer mooi omdat ze simpelweg met meer zorg en aandacht op de kleding zijn aangebracht. De designermerken hebben hier strenge kwaliteitseisen voor opgesteld en deze worden voortdurend gemonitord en gecontroleerd door een quality controller in de fabriek. Bij de productie van snelle confectiekleding is hier simpelweg minder tijd en/of budget voor en daarom is de kwaliteit veelal minder hoog dan bij high-end fashion merken.

Waarom is bijvoorbeeld Gucci kleding zo duur?

Zoals je in de vorige alinea hebt kunnen lezen. Is Gucci kleding duurder door de kwaltiet van de (grond)stoffen en de daarbij horende kostprijs, die uiteindelijk weer wordt doorberekend naar de consument. Ook kiest Gucci ervoor om een groot deel van zijn productie in Italië te houden en dat kost een stuk meer dan alternatieve productielanden in het verre ossten, waar de loonkosten veel lager liggen dan hier in het westen. Maar uiteindelijk heeft het merk Gucci heel veel geld geïnvesteerd in de marketing; denk aan zoals modeshows, reclamecampagnes en de inzet van influencers. Hierdoor kunnen ze de hoge verkoopprijzen ook makkelijk vragen omdat Gucci kleding toch wel wordt verkocht (vraag & aanbod).  Dit komt weer doordat luxury fashion een gevoel van status oproept bij anderen en vooral jongeren zijn hier extra gevoelig voor.

Nieuw platform voor Designerkleding: Designerwinkel.nl

Onlangs is er een nieuw platform opgericht voor high-end fashion merken. Hier vind je een verzameling aan bestaande designermerken en nieuwe opkomende streetwear labels maar ook sportkleding jongens van designermerken als: CK, Gucci en Dsquared2. Afkomstig van onafhankelijke designerwinkels, het platform heeft daarom de toepasselijk naam Designerwinkel.nl gekregen en moet de komende jaren uitgroeien tot het platform voor luxury fashion in Nederland en België.