Kunstmatige intelligentie die een robotledemaat leidt, kan nu een Rubiks kubus met één hand oplossen. De taak vereist zoveel behendigheid dat zelfs mensen de bewegingen moeilijk vinden.

Het systeem is ontwikkeld door onderzoekers van OpenAI, een technologiebedrijf dat eerder een AI heeft gemaakt die mensen zou kunnen verslaan in de videogame Dota 2.

Het team leerde een AI om een ​​in de handel verkrijgbare robothand te besturen, ontwikkeld door de Shadow Robot Company. De AI leerde met behulp van een techniek die reinforcement learning wordt genoemd, wat met vallen en opstaan ​​inhoudt. “Het begint met het feit dat je niets weet over hoe je een hand moet bewegen of hoe een kubus zou reageren als je op de zijkanten of op de gezichten duwt”, zegt Peter Welinder, een van de onderzoekers.

De AI scoorde punten wanneer hij met succes een manoeuvre uitvoerde, zoals het omdraaien van de Rubiks kubus of het draaien van een vlak van de kubus, en was geprogrammeerd om te proberen zijn score te maximaliseren. Het trainde in een simulatie gedurende het equivalent van 13.000 jaar voordat het in de echte wereld werd getest.

De AI was niet verantwoordelijk voor het uitzoeken hoe de Rubiks kubus zelf moest worden opgelost. Visuele sensoren en een speciaal algoritme voor het oplossen van kubussen gaven de AI instructies over welke bewegingen hij moest maken, zodat de AI zich kon concentreren op de fysieke bewegingen die nodig waren.

De AI leerde fouten te corrigeren, zoals het per ongeluk te ver draaien van een vlak van de Rubiks kubus.

Hoe lang de robothand erover deed om de Rubiks kubus op te lossen, hing af van hoe verwisseld de kubus was, en de beste poging duurde ongeveer 3 minuten, zegt Welinder.

Het team hoopt dat de AI uiteindelijk de hand kan besturen om algemene taken uit te voeren, zoals schilderen of origami maken.

 

rubiks kubus

 

https://breinbrekers.be