Heel Nederlands
Image default
Zakelijke dienstverlening

De perfecte productverpakking voor jouw merk

De perfecte productverpakking voor jouw merk

Transport en logistiek

Jouw klanten shoppen bijna allemaal online. Het is namelijk veel makkelijker en sneller om online pakketjes te bestellen dan om helemaal naar de winkel te rijden en daar iets uit te zoeken. Door je als bedrijf te richten op je productverpakking kun je meer klanten aantrekken en is het ook nog eens de perfecte kans om je te onderscheiden van de rest. Er is niks leukers dan een unboxing-ervaring bieden die elke klant enthousiast maakt. In deze blog vertellen we je waar je op moet letten om tot een perfecte productverpakking te komen.

Een ontwerp dat aansluit bij jouw merk

Een aantrekkelijke productverpakking ontwerpen houdt niet op bij alleen een doos, wat folie en papier. Een goed ontwerp kan je helpen om jouw merk te laten groeien en een loyale klantenkring op te bouwen. Daarom is het belangrijk dat het ontwerp aansluit bij jouw merkidentiteit. Zorg ervoor dat de verpakking jouw merk als geheel weerspiegelt. Een gepersonaliseerde productverpakking helpt je ook om jouw bedrijf te onderscheiden van de concurrenten. Je hoeft geen duizenden euro’s te investeren in een nieuwe verpakking, je kunt gerust klein beginnen. Laat bijvoorbeeld een kaartje bedrukken in de stijl van je merk en ontwerp een logo dat afgedrukt kan worden op een verpakking.

Let op je klantenbestand

Het is zaak om goed te letten op wie jouw producten precies aanschaffen zodat je een bijzondere gebruikservaring kunt bieden. Probeer uit te vinden wie jouw klanten zijn, waar ze winkelen en waar ze doorgaans kennis maken met jouw merk. Als een groot deel van jouw klanten bijvoorbeeld hun bestellingen via je Instagram pagina plaatsen, is het handig om een verpakkingsontwerp te maken die esthetisch aantrekkelijker is. Maken jouw klanten vooral kennis met je bedrijf en merk door middel van een nieuwsbrief? Dan kun je overwegen om noties van exclusiviteit of leuke inside-jokes op de verpakking te zetten. Door jouw klantenbestand te leren begrijpen en erachter te komen wat jouw klanten wel en niet leuk vinden kun je gemakkelijker een verpakking ontwerpen die past bij jouw merk en die jouw klanten aanspreekt.

Het uiterlijk van de verpakking

Ook de vorm van de verpakking en de teksten en afbeeldingen op de verpakking zijn een belangrijk onderdeel. Denk daarom goed na over de tekst die je op de verpakking zet, welke visuals je gebruikt en hoe de vorm van het pakket eruit ziet. Probeer een verpakking te ontwerpen die de pijnpunten van je klanten aanpakt en hier een oplossing voor biedt maar tegelijkertijd uniek is en jouw als bedrijf onderscheidt van de concurrentie. Denk vooral ook logisch na als het gaat om de vorm, zorg ervoor dat de verpakking geen misleidende vorm wordt van het product dat erin zit. Laat daarom bijvoorbeeld dozen op maat maken die qua vorm passen bij wat je verkoopt. Afhankelijk van de branche waar jouw bedrijf in zit zijn er wellicht ook bepaalde wetten en regels waar jij je aan dient te houden als het gaat om bepaalde schriftelijke informatie die op de verpakking opgenomen moet worden, let hier dus goed op.

Maak je ontwerp realiteit

Heb jij het perfecte verpakkingsontwerp klaar en wil je het ontwerp werkelijkheid maken? Zoek dan naar een bedrijf dat jouw unieke verpakking voor jou kan maken. Er zijn gespecialiseerde bedrijven die een bedrukte doos met jouw ontwerp in veelvoud kunnen leveren. Voor je het weet liggen jouw unieke productverpakkingen bij je klanten thuis!