Gezien de corona maatregelen is het niet verwonderlijk dat online shoppen, zeker het afgelopen jaar, extreem populair is geworden. Fysieke winkels diende de deuren gesloten te houden en moesten zich richten op online verkoop. Voor winkels die geen webshop hadden, betekende dit dat er razendsnel een webshop gelanceerd moest worden. Voor winkels die al volledig of gedeeltelijk online gericht waren hebben in 2020 records verbroken. Ook in het eerste kwartaal van 2021 zijn de online verkopen gestegen ten opzichte van het eerste kwartaal vorig jaar. De verwachting is dat er in de aankomende maanden ten opzichte van dezelfde maanden vorig jaar de online verkopen gelijk blijven. Grote ketens en kleinere winkels in de winkelstraten zijn nu nog niet open, waardoor er weer een hoop omzet misgelopen gaat worden. 

Fysieke winkels hebben het moeilijk

Het gemak van online winkelen was natuurlijk al duidelijk voordat Corona uitbrak. Door de maatregelen konden mensen niet anders dan hun aankopen online te doen. De verwachting is dan ook als straks de maatregelen verdwijnen en winkels weer open kunnen, dat er toch nog veel Nederlanders online blijven shoppen. Let wel de daling in omzet geldt natuurlijk niet voor supermarkten. Supermarkten zijn gewoon open gebleven en overall genomen is de omzet gestegen met ruim 9%. Voor speciaal winkels, meubelwinkels en speelgoedwinkels zal dat niet gelden, omdat je als koper toch graag het product wilt zien en voelen.

Welke branches floreren?

Nu thuiswerken het nieuwe normaal is geworden, is in 2020 alleen al de vraag naar kantoorartikelen explosief gestegen. Winkels als 123inkt.nl en Viking hebben hier de vruchten van geplukt. Grote online verkoopplatformen als Marktplaats, Bol.com en Wehkamp zijn qua verkopen logischerwijs ook gestegen. Ook de bouwmarkten (ondanks dat fysieke winkels een aantal maanden zijn gesloten) hebben gemerkt dat mensen meer thuis bleven en eindelijk de tuin aan gingen pakken, een verbouwing realiseerde of zelf aan de slag gingen aan in en rond het huis. De lockdown en sociale contacten beperken heeft ook geleid dat erotiek winkels die online actief zijn een stuk meer gingen verkopen. Met winkels die uitsluitend een fysieke winkel hadden ging het al langer niet goed. Als de online verkopen stijgen, betekent natuurlijk ook goed nieuws voor PostNL die een grote stijging heeft gemerkt in het versturen van pakketjes. Al met al kan er geconcludeerd worden dat online shoppen in de lift zit en niet meer weg te denken is uit ons shopgedrag.