De afkorting ADHD staat voor Attention Deficit Hyperactivity Disorder. In het Nederlands betekent dit aandachtstekortstoornis met hyperactiviteit. Een vooroordeel is altijd dat mensen met ADHD heel druk zijn. Dat zijn ze ook, maar dat heeft ook zo zijn oorzaken en redenen. Andere symptomen van mensen met ADHD kunnen zijn dat ze moeite hebben met concentratie, aandachtsproblemen hebben en veel onrust ervaren. Veel mensen herkennen zich in deze symptomen, maar mensen met ADHD ervaren deze symptomen permanent. In deze blog worden een aantal tips voor mensen met ADHD geschreven.

 

Tip 1: Praten en om hulp vragen

Mensen met ADHD hebben meestal baat erbij om over de stoornis te vertellen. Maar wat ze vertellen hangt helemaal van hen zelf af. Voor mensen om hen heen is het handig om te weten dat ze te maken hebben met iemand met ADHD. Zo kunnen ze hen beter begrijpen en eventueel steunen. Ook hulp vragen is voor mensen met ADHD nuttig. Anderen kunnen hen dan helpen bij hun planning of dagindeling. Ze kunnen de mensen met ADHD helpen herinneren aan het schema, maar ook zorgen dat er geen storende omgevingsfactoren zijn. Professionele hulp is eventueel ook handig voor net dat beetje extra hulp.

Tip 2: Slapen met een verzwaringsdeken

Mensen met ADHD kunnen sneller in slaap vallen met behulp van een verzwaringsdeken. Dat is uit onderzoek gebleken. De werking van een verzwaringsdruk is dat het een diepe druk geeft, wat resulteert in een kalmerende en rustgevend effect.

 

Tip 3: Structuur en regelmaat

Mensen met ADHD hebben regelmaat en structuur nodig. Een voorbeeld hiervan is een planning voor de dagindeling. Elke dag op dezelfde tijdstippen gaan slapen of eten is hier een goed voorbeeld van. Ook vrije tijd is voor hen vaak nodig om in te delen, zoals de momenten van sport en schoolwerk. Overzicht, overzicht, overzicht. Máár: plan nooit te veel in, hou het realistisch voor jezelf.

 

Tip 4: Voorkom afleiding

Afleiding is een groot struikelblok voor mensen met ADHD. Hier kunnen ze last van hebben op school of tijdens het werk. Een oplossing hiervoor is om je schoolplek of werkplek op een manier in te richten dat de kans op afleiding zo veel mogelijk wordt voorkomen. Ga voor jezelf na wat werkt en profiteer daarvan.

https://www.sensolife.nl/c-4628966/verzwaringsdekens/