Vaak hoor ik in mijn omgeving dat men slecht slaapt en dat is in deze tijd natuurlijk niet zo heel gek. Maar hier zou je toch wel wat aan kunnen doen. Natuurlijk slaapt iedereen wel eens slecht maar dit moet niet te lang duren anders beinvloedt dit onze concentratie. De tekst gaat onder het filmpje door.

Maar het toch heerlijk om lekker op de bank te hangen en de hele avond tv kijken? Of met de smartphone bezig te zijn, maar beeldschermen zijn niet zo goed voor het slapen gaan.Het is beter om apparaten weg te leggen en minder naar Social Media te kijken.

Minder televisie kijken

Probeer minder televisie te kijken. Bij thuiskomst zetten veel mensen gelijk de tv aan van het werk omdat dit zo ontspannend is. Lekker eten met je de televisie aan. Maar zo kijk je toch als snel 4 uur televisie op een avond en dat is te veel.

Geen Alcohol of slaapmedicijnen

Laat alcohol, koffie of slaappillen achterwege want hier raak je snel aan verslaafd. En alcohol werkt tijdelijk, en dus alcohol drinken als slaapmuts gaat absoluut niet werken. Caffeine blijft tot 6 uur in je lichaam aanwezig, is dus niet verstandig voor het slapen.

Wat wel te doen?

  • Wandelen door de buurt
  • Minder TV kijken
  • Lunchwandelen
  • Rustig eten
  • Gezond eten

Ga bijvoorbeeld voor het slapen eens een wandeling door de buurt. Een ommetje voor het slapen gaan is heerlijk, je krijgt zuurstof. Wandelen is gezond en hiermee heb je minder kans op blessures en je hoeft je ook niet speciaal om te kleden.

Rustig eten is eveneens heel belangrijk zonder Smartphone.

Lunchwandelen, zit je op kantoor dan betekent dit dat je de hele dag binnen zit. Als je gaat lunchwandelen ben je even lekker buiten. Je kan je lunch ook buiten op eten tijdens het wandelen. Zo krijg je daglicht en vitamine D binnen, wat weer beter is voor je weerstand.

Gezond eten

Gezond eten is zeker heel belangrijk, bij het eten van teveel vet, suiker en zout eet dat geeft een vermoeid gevoel. Je hebt het misschien niet eens zo snel door maar als je dat laat staan dan voel je je al snel een heel ander mens. Probeer dus ook minder suiker te nemen. En ‘s avonds geen koekjes of snoep eten, geen suiker in je thee.

Veel groente en fruit eten, minder vet, dus geen afhaal of eten laten bezorgen. Hier zit vaak te veel zout in verwerkt. Beter is om vooruit te koken. Minder vlees en meer groente.

 Samengevat tips om beter te slapen

  • Kijk minder tv
  • Lunchwandelen
  • Leg je smartphone weg, deze hoort ook niet in de slaapkamer
  • Niet computeren ‘s avonds, dus: niet gamen
  • Ga wandelen door de buurt of elders, is goed voor je weerstand en Vitamine D
  • Geen Alcohol, Slaappillen, Koffie 
  • Zoek ontspanning, zoek een hobby
  • Ventileer de slaapkamer, zet een raampje open
  • Zorg voor een schone en donkere slaapomgeving, door stof kan je slecht slapen

Probeer de tips eens een tijdje uit en kijk of je beter gaat slapen. Slaap lekker!

 

https://www.voedingsdeskundige.nl/slaap-problemen/