Heel Nederlands
Image default
Bedrijven

Sportvoeding: Welke is voor mij geschikt?

Sportsupplementen, Eiwit Shakes, Pre Workouts en Weight Gainers, voor iedereen die in de sportschool komt klinkt dit bekend. Sportvoeding is in de laatste jaren ook steeds populairder geworden. Sportvoeding zit vol met ingrediënten maar wat doen deze ingrediënten precies. 

Hoe meer mensen sportvoeding gaan gebruiken hoe eerder je sportvoeding aanschaft die het tegenovergestelde biedt van wat jij wilt bereiken. Met ons info weet je precies wat een ingrediënt doet en welke sportvoeding je maat aanschaffen voor jouw doelen!

 

Voedingssupplementen: Wat is het precies?

Sportsupplementen zijn bijna altijd poeder, druppels of drankjes en zijn een aanvulling op je dagelijkse voeding. Sportvoeding bevatten: mineralen, vitamines en bioactieve stoffen. Fitnessers gebruiken sportvoeding vaak om voor de groei van de spieren, om af te vallen of voor herstel.

 

De bekende Sportvoeding / Sportsupplementen ingrediënten

Hieronder een overzicht van de bekende sportvoeding en van de ingrediënten die het meeste voorkomen in sportvoeding. 

 

Eiwit of proteïne shakes

Deze worden vaak gebruikt door de fanatieke fitnessers onder ons maar voornamelijk door bodybuilders. Met eiwit of proteïne shakes kom je makkelijk aan je dagelijkse eiwitten. Daarnaast zijn de eiwitshakes ideaal voor het groeien van de spieren maar ook voor het herstel. De perfecte combinatie als je een kast wilt worden ;). 

 

Pre Workout

Het woord zegt het al je neemt pre workout altijd voor het sporten. De pre workout zorgt namelijk voor energie en focus voor je training! Andere voordelen die pre workouts hebben zijn: meer uithoudingsvermogen, meer kracht, minder spierafbraak en een hogere vetverbranding. 

Het bekendste ingrediënt wat in pre workouts zit is creatine: dit ingrediënt helpt bij kortdurende intervaltrainingen zoals gewichtheffen of korte sprints.

 

Weight Gainer

Weight Gainers helpen je bij het aankomen. Dit wordt vaak gedaan door sporters die groter willen worden. Een mooi voorbeeld zijn bijvoorbeeld bodybuilders. Weight Gainers bevatten veel calorieën zodat je makkelijk aankomt of aan je energiebehoefte komt. In tegenstelling tot een eiwitshake bevat het vaak extra complexe en enkelvoudige koolhydraten.

 

Ingrediënten

hieronder nog een klein overzicht met ingrediënten die vaak voorkomen in sportvoeding of sportsupplementen: 

Vitamine C: draagt bij aan behoud van je weerstand tijdens en na een intense lichamelijke inspanning.

Vitamine D: zorgt voor snelheid in de spieren.

Magnesium: helpt tegen kramp in de spieren.

Vitamine B1: zorgt voor een goede energiehuishouding.

Natrium: zorgt ervoor dat je geen vochttekort krijgt.

Gerelateerde artikelen

Houten tafels

Opzoek naar vervoer?

De geschiedenis van TV in een notendop