Lees hier over een kapotte auto verkopen via autoinkoopbv.nl. In Nederland zijn veel occasions. De reden daarvoor is dat er jaarlijks zo’n half miljoen nieuwe kentekens afgegeven worden, en het merendeel is voor personenauto’s. Een groot percentage daarvan heeft eerst een leven als leasewagen van de zaak, en na het contract van 36 maanden komt de auto in de handel. De gebruikte auto is dankzij de leaseconstructie goed onderhouden, velen daarvan hebben nooit schade gehad, en mocht het wel schade hebben gehad, dan is dat met alle garanties gerepareerd. Het lijkt onmogelijk om bij zo’n overdaad aan aanbod van gebruikte auto’s, een auto te verkopen die stuk is. Maar het tegendeel is waar.

Hoe werkt de export?

Nederlandse auto’s hebben wereldwijd een goede naam, en dit vanwege onze wegen. Onze snelwegen zijn als een biljartlaken zonder kuilen en gaten. Als een Nederlandse auto hobbels moet nemen dan zijn het verkeersdrempels in woonwijken, en dat gaat nooit harder dan 30 km/h. In veel landen zien ze het onderstel van een gebruikte Nederlandse auto als nieuw. Terwijl wij zelf een auto soms als versleten zien, en onrendabel om nog te te repareren, zijn ze in andere landen dolblij met die auto. Aangezien in veel landen de uurlonen laag zijn, is een dag aan een auto sleutelen makkelijk te betalen. Na een dag sleutelen aan een Nederlandse auto is de wagen weer veilig en betrouwbaar, en het onderstel is in hun ogen nieuw. Zo werkt in feite import en export. Wat andere landen niet hebben kopen ze bij ons, wat wij niet hebben kopen wij elders. In andere landen verslijt het onderstel, wij leveren auto’s met een goed onderstel.

Hoe bewerkelijker de reparatie, hoe interessanter de auto is.

Een kapotte auto verkopen gaat dus makkelijk aan landen met slechte wegen. Over het algemeen zijn ze in die landen blij met een bewerkelijke reparatie. In Nederland omschrijven we het garagetarief als een euro per minuut, in Nederland is het al snel onrendabel om een heel motorblok eruit te takelen om een ringetje van een paar cent te vervangen. In andere landen willen ze een kapotte auto, die een kleine maar zeer bewerkelijke reparatie moet ondergaan, dolgraag hebben. Aldaar hebben ze een goede auto tegen een scherpe prijs. Het is ook een soort van uitwisseling. In Nederland zelf maken we amper auto’s, wij importeren auto’s. Die auto’s rijden eerst drie jaar als lease, en nog ongeveer drie jaar als tweedehands, waarna de kapotte auto naar een ander land gaat.