Er is de afgelopen jaren ontzettend veel te doen geweest omtrent elektrisch rijden. Van subsidies vanuit de overheid tot de massale inzet van strak uitgevoerde Tesla’s als bedrijfsauto’s, de elektrische auto is misschien wel de grootste ontwikkeling van de 21e eeuw binnen de auto industrie. De reden daarvoor is dat elektrisch rijden veel beter voor het milieu zou zijn dan rijden op fossiele brandstoffen als benzine, diesel en LPG. Maar hoe groen is elektrisch rijden nu echt? Autodealer MV Motive uit Etten-Leur heeft de feiten voor je op een rijtje gezet en benoemd de grootste fabels die er bestaan over batterij aangedreven auto’s. Zo kun jij een goed geïnformeerde keuze maken over de auto die jou in de toekomst van A naar B brengt. Co2 uitstoot: het verschil tussen elektrisch en een zuinige gezinsautoEen relatief nieuwe, zuinige gezinsauto verbruikt ongeveer 5 liter brandstof per 100 kilometer. Dat is een verbruik van 1 op 20. Dit zijn natuurlijk fabrieksopgaven. Dat betekent dat de auto onder optimale omstandigheden is getest en dat komt niet helemaal overeen met de daadwerkelijke situatie op de weg. Toch halen deze auto’s gemiddeld nog een verbruik van 1 op 15 tot 1 op 17. Lang niet slecht dus. De gemiddelde co2 uitstoot van nieuwe auto ligt op 117 gram per gereden kilometer. Dit is gek genoeg een stijging ten opzichte van voorgaande jaren. De reden is dat we grotere en zwaardere auto’s zijn gaan kopen. En hoe zit dat dan bij elektrische auto’s? De co2 uitstoot van elektrische auto’s is… 0. Althans, als je de fabrikanten moet geloven. In zekere zin klopt dit ook omdat elektrische auto’s geen directe uitstoot veroorzaken, er is immers geen verbrandingsmotor. Maar voor een goede vergelijking moet de indirecte uitstoot, die vrijkomt bij de opwekking van de energie die de batterijen aandrijft, ook meegenomen worden. De meeste elektriciteit wordt nog altijd opgewekt door kolen- of gascentrales. Wanneer je ook de uitstoot die vrijkomt bij de productie van brandstoffen meerekent spreek je over het ‘well to wheel’- principe. Dan blijkt dat elektrische auto’s drie tot vier keer lager is dan die van benzine- of dieselvarianten. Combineer dit tot slot met de levensduur van een auto en uiteindelijk is de uitstoot van een elektrische auto 35 tot 55% lager dan die van een zuinige gezinsauto op benzine. Allemaal elektrisch dus?In theorie wel. Een elektrische auto stoot tot twee keer minder schadelijke gassen uit dan een vergelijkbare diesel of benzineauto. Omdat de meeste uitstoot bovendien indirect is, draagt elektrisch rijden bij aan een betere luchtkwaliteit boven stedelijke gebieden. Maar elektrisch rijden is nog steeds vrij prijzig, vandaar dat de meeste elektrische auto’s als bedrijfsauto worden geleased. Het is dus vooral wachten op een betaalbare gezinsauto voor particulieren. Een tussenstap kan een jonge occasion zijn met een zuinig ecoboost motor. Vraag hulp aan de automakelaarAutodealer MV Motive in Etten-Leur helpt je bij het vinden van een zuinige gezinsauto die je betaalbaar is voor jouw situatie. Dan doen ze door een professional in te zetten die voor jou op zoek gaat door heel Nederland. Deze automakelaar heeft meer dan 20 jaar ervaring en een uitgebreid netwerk. Ga vooral even langs bij deze gezellige autodealer in Etten-Leur en informeer naar de mogelijkheden. |