Heel Nederlands
Image default
Zorg

Stichting Zorggeschil is er voor iedereen

Stichting Zorggeschil is een geschilleninstantie die zorgaanbieders en cliënten of patiënten helpt om een klacht zo tevreden mogelijk af te ronden. Hierbij is een commissie van een onpartijdige voorzitter en vicevoorzitter aanwezig die versterkt wordt door commissieleden van aangesloten zorgaanbieders. Mocht de klacht niet door de klachtenfunctionaris van de zorgaanbieder naar tevreden opgelost worden kan er naar een geschilleninstantie zoals Stichting Zorggeschil gestapt worden. Hieronder krijg je meer te weten voor wie Stichting Zorggeschil interessant is.

Voor wie is Stichting Zorggeschil precies?

Elke zorgaanbieder kan zich aanmelden bij Stichting Zorggeschil. Als erkende geschilleninstantie richt Zorggeschil zich op dienstverlening op alle vormen van zorg. De stichting sluit geen enkele zorginstantie of zorgverlener uit, iedereen is van harte welkom. Er zijn al verschillende zorgaanbieders of zorginstellingen bij Stichting Zorggeschil aangesloten, deze zorgaanbieders variëren van beroeps- tot aan brancheverenigingen. Een aantal voorbeelden van zorgaanbieders of zorgondernemers die aangesloten zijn bij Stichting Zorggeschil zijn: ZZP-Nederland, FAGT; Federatie Additief Geneeskundig Therapeuten, ZZP’ers in de zorg, woon-zorgvormen en Adiona; Beroepsorganisatie voor kindercoaches en kinderyogadocenten en nog veel meer organisaties.

Eerst naar een klachtenfunctionaris

De Rijksoverheid verplicht de Wkkgz niet alleen om aangesloten te zijn bij een erkende geschilleninstantie, maar dient een zorgaanbieder ook te beschikken over een klachtenfunctionaris. Een klacht kan pas voorgelegd worden aan een geschillencommissie als voorafgaand is gebleken dat de klacht niet naar tevreden is opgelost door de klachtenfunctionaris. Hierna kan er met de klacht naar een geschilleninstantie gegaan worden. Vooral voor kleinere zorginstanties is deze klachtenbehandeling lastig te organiseren. Organisaties kunnen bij Stichting Zorggeschil gebruik maken van een klachtenfunctionaris op afroep. Dit is een professionele en betaalbare oplossing voor verschillende organisaties. Bij dit alternatief sluit je een abonnement af met de geschilleninstantie en voldoe je in een handeling aan de nieuwe wetgeving. Aanmelding bij Stichting Zorggeschil is heel eenvoudig met het aanmeldformulier.

Voor meer info : https://zorggeschil.nl/