De afgelopen jaren heeft technologie een steeds grotere rol in ons leven ingenomen. Iedereen heeft tegenwoordig een smartphone en internet en andere innovaties zijn niet meer weg te denken. Deze nieuwe technologische ontwikkelingen hebben niet alleen een invloed op onze persoonlijke situatie, maar ook op de werkvloer. Niet alleen in de gezondheidszorg heeft techniek veel terrein gewonnen met de ontwikkeling van nieuwe medische instrumenten. Maar zo heeft technologie ook een impact op de manier waarom de financiële dienstverlening werkt. Welke rol deze ontwikkelingen precies hebben op financiële functies? Dat, en meer, lees je in onderstaand artikel.

De invloed op de klantenservice

Een van de grootste veranderen in de financiële sector zijn te vinden op het gebied van de klantenservice. Een aantal jaar geleden moest een financiële dienstverlener een sterk klantenserviceteam klaar hebben staan om klanten te helpen en problemen op te lossen. Dit was een essentieel onderdeel van een bedrijf. Tegenwoordig is dit echter wel anders. Zo wordt er bijvoorbeeld steeds meer gebruik gemaakt van chatbots die gesprekken met klanten kunnen overnemen en ook artificiële intelligentie wordt steeds vaker toegepast. Deze algoritmes zullen steeds inventiever worden, waardoor ze op den duur niet meer te onderscheiden zijn van echte mensen.

Robotica en data analytics steeds belangrijker

Een groot deel van de professionals op het gebied van de financiële sector onderschat de impact die technologie kan hebben op zijn of haar functie. Echter, deze invloed is duidelijk merkbaar en zal de komende jaren alleen maar toenemen. Veel banen kunnen namelijk tegenwoordig worden overgenomen door gebruik te maken van robotica en het analyseren van data. Zo is er bijvoorbeeld veel standaardisering van financiële processen, waardoor de effectiviteit enorm zal toenemen. Het is daarom van groot belang dat een financieel professional zich blijft ontwikkelen in deze digitale wereld.

De rol van een controller

Een van de functies die op deze technologische ontwikkelingen zal moeten inspelen is de controller.De veranderende rol van een controller houdt in dat er steeds meer rekening gehouden dient te worden met de IT. Er zijn grotere datasets beschikbaar en de techniek waarmee deze data wordt afgehandeld zal ook sterk veranderen. De processen zullen minder actief door menselijk handelen worden beïnvloed maar zullen automatiseren. Het is van belang om deze veranderingen als een kans voor persoonlijke ontwikkeling te zien om op een nog effectievere en doelgerichte manier te werken binnen een organisatie.

https://www.fit-professionals.nl/de-rol-van-de-controller/