Op het internet en in boekwinkels, vind je duizenden goeroes met verschillende middelen voor de menselijke ellende. Hoe kunnen we weten welke remedies werken? We moeten een van onze grootste goeroes raadplegen, de wetenschappelijke methode. Onlangs hebben we een dramatische opleving gezien in wetenschappelijke studies over positieve psychologie en de wetenschap van geluk of om het eenvoudig te stellen, te ontdekken wat gelukkige mensen blij maakt. Gelukkig wijzen veel van deze studies op specifieke manieren om te denken en te acteren die ons gevoel van geluk en gemoedsrust sterk kunnen beïnvloeden. De resulterende ontdekkingen verrijken de praktijken van counseling, klinische psychologie, psychiatrie en levenscoaching. In dit artikel beoordelen we de meest wetenschappelijke studies.

 

De 7 gewoonten van gelukkige mensen

 

Relaties

Druk je hart uit. Mensen die een of meer nauwe vriendschappen hebben, zijn gelukkiger. Het lijkt er niet op dat we een groot netwerk van nauwe relaties hebben of niet. Wat een verschil lijkt te maken is of en hoe vaak we samenwerken in activiteiten en onze persoonlijke gevoelens delen met een vriend of familielid. ‘Actief-constructief reageren’, dat de mogelijkheid is om echt belangstelling te geven voor wat mensen zeggen en op bemoedigende manieren reageren, is een krachtige manier om relaties te verrijken en positieve emoties te cultiveren.

Handelingen van Goedheid

Kweek vriendelijkheid. Mensen die op consistente basis vrijwilligen of gewoon op andere wijze zorgen voor anderen lijken gelukkiger en minder depressief te zijn. Alhoewel “verzorgend” vrijwilligerswerk kan betrekken als onderdeel van een georganiseerde groep of club, kan het zo simpel zijn als een collega of klasgenoot die eenzaam lijkt of worstelt met een probleem.

Oefening en lichamelijk welzijn

Blijf bewegen en eet goed. Regelmatige oefening is geassocieerd met verbeterd mentaal welzijn en een lagere incidentie van depressie. De Cochrane Review (de meest invloedrijke medische beoordeling van zijn soort in de wereld) heeft een oriëntatie-analyse van 23 studies over oefening en depressie geproduceerd. Een van de belangrijkste conclusies was dat oefening een ‘grote klinische impact’ had op depressie. Veel studies bewijzen het oude gezegde, ‘gezond lichaam, geluidsgeest’, inclusief de recente ontdekking van een ‘gut-brain axis’ en een mogelijke Verband tussen overmatig suikerverbruik en depressie.

Stroom

Vind je stroom. Als we diep betrokken zijn bij het bereiken van een doel, of een uitdaging die uitdagend is maar goed geschikt is voor onze vaardigheden, ervaren we een vreugdevolle staat genaamd ‘flow’. Veel soorten activiteiten, zoals sport, het spelen van een instrument of onderwijs, kunnen de ervaring van stroom produceren. Volgens Mihaly Csikszentmihalyi, een pionier van de wetenschappelijke studie van geluk, is stroming een soort intrinsieke motivatie. In zijn woorden: “doe je wat je doet, vooral omdat je houdt van wat je doet. Als je alleen om externe, extrinsieke redenen leert, zal je het waarschijnlijk vergeten zodra je niet langer gedwongen bent om te onthouden wat je wilt Te doen.

Geestelijke Verloving en Betekenis

Ontdekken betekenis. Studies tonen een nauwe band tussen spirituele en religieuze praktijk en geluk. Spiritualiteit is nauw verwant aan de ontdekking van grotere betekenis in ons leven. Zoals de psycholoog Martin Seligman benadrukt, ontdekt we door het zinvolle leven een dieper soort geluk.

 
Sterktes en Deugden

Ontdek en gebruik je sterke punten. Studies van deskundigen zoals Martin Seligman in het nieuwe veld van Positieve Psychologie laten zien dat de gelukkigste mensen die hun unieke sterke punten (zoals persistentie en kritisch denken) en deugden (zoals de mensheid) hebben ontdekt en die sterke en deugden gebruiken voor een Doel dat groter is dan hun eigen persoonlijke doelen (authentiek geluk: gebruik van de nieuwe positieve psychologie om uw potentieel voor blijvende vervulling te realiseren).

Positieve mentaliteit en psychologie: Optimisme, Bewustzijn en Dankbaarheid

Schat dankbaarheid, mindfulness en hoop. Van alle gebieden die op het relatief jonge gebied van de positieve psychologie zijn gestudeerd, heeft dankbaarheid misschien de meeste aandacht gekregen. Dankbare mensen hebben aangetoond dat ze een grotere positieve emotie hebben, een grotere gevoel van eigendom en een lagere incidentie van depressie en stress.

Voor meer info : https://www.doppazorg.nl/positieve-psychologie