Heel Nederlands
Image default
Bedrijven

Een schoolinrichting bepalen voor jouw school

Wanneer je als directeur van een school de school opnieuw gaat inrichten of misschien wel in een gloednieuw gebouw terecht komt, is het belangrijk om opnieuw de schoolinrichting te bepalen. Het is zonde om in een gloednieuw gebouw een super ouderwetse inrichting te hebben. Schoolinrichting gaat daarbij verder dan alleen het klaslokaal. Het gaat om alle ruimtes in de school. Denk daarbij aan de lerarenkamer, de kantine, de mediatheek, maar ook zeker de pauzeruimtes. Bij de schoolinrichting kun je de ruimtes zo inrichten dat ze inspireren en motiveren. De schoolinrichting doet ertoe.

Basisschool

Wanneer je directeur bent op een basisschool en hiervoor de schoolinrichting moet gaan bepalen is het belangrijk dat deze inrichting speels is en niet te donker. Voor basisschoolkinderen is het vaak de eerste keer dat ze lange dagen van huis zijn en daarom hebben ze een vertrouwde en veilige plek nodig. Dit is zeker een van de belangrijkste elementen waar rekening mee moet worden gehouden. De belangrijkste ruimtes in een basisschool zijn vaak de kleuterklas en de bibliotheek. De kleuterklas is belangrijk omdat de kinderen hier vaak niet de hele dag op hun plek zitten. De kinderen ontdekken en leren hier door te spelen. De bibliotheek is belangrijk omdat de kinderen hier vaak nog aan het leren zijn om te lezen. De inrichting moet hier dus motiverend en inspirerend zijn, maar zeker niet te druk.

Hogeschool en uni

Wanneer we het vervolgens hebben over een hogeschool of een universiteit is de inrichting zeer verschillend ten opzichte van de basisschool. Toch zijn de inrichtingen op sommige vlakken wel gelijk aan elkaar. Studenten zijn meestal volwassen mensen en moeten de verantwoordelijkheid nemen over hun eigen studie. Bij de schoolinrichting ligt hier dan ook de focus op. De klaslokalen en overige ruimtes zijn hier wel net als op een basisschool ook weer inspirerend en motiverend.

 

https://conceptualfurniture.com/nl/schoolinrichting/