Het Roemeens automerk Dacia bestaat sinds 1969. Sinds 1999 maakt het onderdeel uit van het Franse Renault Group. Renault willen met Dacia de onderkant van de markt bewerken door auto’s met een wat lager afwerkings- en kwaliteitsniveau aan te bieden voor scherpe prijzen. Voordat Renault het Roemeense merk overnam, bouwde Dacia in licentie Renaults uit vervlogen tijden. Het model dat ook nog in ons land is geleverd is de Dacia 1300, oorspronkelijk een Renault 12. GeschiedenisEind jaren zestig wordt er een licentieovereenkomst getekend met Renault voor de productie van auto’s. Het is dan de missie van Dacia om moderne, robuuste gezinsauto’s te maken die voor iedereen in Roemenië beschikbaar zijn. De Dacia 1300 was het eerste model in licentie gebouwde model. De eerste 1300 rolt op 23 augustus 1969 van de band. Hij was gebaseerd op Renault 12. Hij wordt vol trots gepresenteerd op autoshows in Parijs en Boekarest. De Roemenen zijn heel tevreden over het moderne uiterlijk en de betrouwbaarheid van de 1300. De wachtlijsten lopen al snel op. Hij heeft lange tijd het straatbeeld van het communistische Roemenië bepaald en is tot 2004 verkocht. In 1999 wordt Dacia onderdeel van de Renault-groep. Renault neemt Dacia over en moderniseert de oude fabriek in Pitesti drastisch. Hiermee wordt de kwaliteit van de auto’s verhoogd wat belangrijk is vanwege de slechte staat van de wegen. Renault ziet Roemenië als een ideale plaats om voertuigen te ontwikkelen voor de markten van Centraal en Oost-Europa. Zo wordt in 2006 Renault Technologie Roumanie opgericht. Dit innovatiecentrum is gevestigd in Boekarest en heeft ongeveer 2500 ingenieurs in dienst. Het centrum buigt zich vooral over nieuwe ontwikkelingen en de creatie van nieuwe voertuigen. Het eerste nieuwe model dat is ontwikkeld sinds de overname van Renault was de Dacia Logan die zowel als sedan en als stationwagon leverbaar is. Renault investeert verder in de kwaliteit en het imago van Dacia. Daarbij hoort ook het betreden van nieuwe populaire segmenten. Zo komt er een SUV (de Dacia Duster) en een MPV (Dacia Lodgy). Andere nieuwe Dacia-modellen zijn de Sandero (afgeleid van de Clio) en de Dacia Dokker. LeasenNet als Renault Private Lease wordt Dacia Private Lease ook steeds populairder. Hiermee is het mogelijk om voor een vast maandbedrag in een nieuwe Dacia te rijden. In het private lease maandbedrag zijn de kosten inbegrepen voor: wegenbelasting, all-riskverzekering, afschrijving, reparatie en onderhoud, bandenservice, internationale pechhulp. DusterDe Duster was een schot in de roos. Deze moderne SUV oogt krachtig door uitgeklopte wielkasten en op de uiterste hoeken geplaatste kleine koplampen. Voor een ongekend lage prijs werd het voor veel mensen mogelijk om in een nieuwe stoere SUV te rijden. In 2017 verscheen een tweede generatie Dusters. Het platform bleef hetzelfde, maar de lijst met comfort- en veiligheidsvoorzieningen werd aanzienlijk geüpdatet en uitgebreid. Het succes van de Duster overstijgt zelfs het succes van de Renault-modellen in eigen land. Hij werd in 2019 de bestverkochte auto in Frankrijk. Ook Dacia Duster Private Lease wint aan populariteit. SanderoDe Sandero is een hatchback. Hij markeerde het begin van de nieuwe profilering van Dacia. De Dacia Sandero is een hele betaalbare auto die meer dan voldoende laadruimte heeft. Hij wordt aangeprezen als een auto met een onovertroffen verhouding tussen prijs, comfort en prestaties. Hij maakt gebruik van de beproefde techniek van moedermerk Renault zonder dat je de hoofdprijs hoeft te betalen. Ondanks dat het geen super-de-luxe auto is, wordt elke Sandero geleverd met centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, elektrisch bediende ramen in de voorportieren, zij- en gordijnairbags, een automatisch noodremsysteem en cruise control met een snelheidsbegrenzer. Via Dacia Sandero Private Lease is het mogelijk om een splinternieuwe auto te rijden zonder dat je aanspraak hoeft te doen op je spaarrekening. |
https://persoonlijkleaseplan.com/wp-content/uploads/2021/08/dacia.jpeg |