Deze vijf verkeersfouten maken bijna alle leerlingen in DelftRijschool Delft instructeurs zien het steeds weer: dezelfde verkeersregels gaan bij leerlingen keer op keer mis, vooral bij de drukste verkeerspunten in de stad. Voorrang verlenen bij rotondes, correct invoegen op de A13, goed kijkgedrag bij fietsers en het juiste gedrag bij verkeerslichten zijn de klassieke struikelblokken. Ik hoor van instructeurs dat ze soms wel tien keer dezelfde fout moeten corrigeren voordat het eindelijk goed gaat. Het centrum van Delft met al die smalle straatjes en onverwachte fietsers maakt het er niet makkelijker op. Dan heb je nog de campus zone waar studenten zich niet altijd aan de regels houden en leerlingen in verwarring raken. Maar geen paniek, deze fouten zijn heel normaal en met de juiste uitleg en oefening krijg je ze wel onder controle. Het belangrijkste is dat je begrijpt waarom deze regels bestaan. Rotondes blijven een mysterie voor veel beginnende bestuurdersRotondes zijn echt het schrikbeeld van veel leerlingen in Delft en dat snap ik best. Die grote rotonde bij het station Delft Zuid zorgt voor veel stress tijdens rijlessen omdat er zoveel gebeurt tegelijk. Je moet kijken naar verkeer dat al op de rotonde rijdt, fietsers die oversteken, voetgangers bij zebrapaden en dan ook nog eens richting aangeven. Veel leerlingen vergeten dat verkeer op de rotonde altijd voorrang heeft. Ze denken dat ze kunnen invoegen als er een klein gaatje is, maar dat is gevaarlijk. Richting aangeven doen ze vaak verkeerd: links bij oprijden (dat hoeft niet) maar vergeten rechts aan te geven bij afslaan. Turbodrive en andere rijscholen besteden daarom extra tijd aan rotonde training. Het trucje is om altijd eerst te stoppen, goed te kijken en pas dan rustig op te rijden. Haast maken op rotondes zorgt alleen maar voor gevaarlijke situaties. Oefening baart kunst! Fietsers vormen de grootste uitdaging in Delft’s verkeerDelft heeft gewoon superveel fietsers en daar moeten leerlingen aan wennen. Het is niet zoals andere steden waar fietsers zich netjes aan de regels houden. Hier fietsen studenten tussen auto’s door, steken over zonder te kijken en rijden soms tegen de richting in. Bij de drukste verkeerspunten zoals rond de TU campus is het een complete chaos van fietsers die alle kanten opgaan. Leerlingen maken vaak de fout dat ze te weinig ruimte geven bij het inhalen van fietsers. Anderhalve meter afstand is echt het minimum, maar in smalle straten lukt dat niet altijd. Dode hoek checks vergeten ze ook regelmatig, vooral bij rechtsaf slaan. Fietsers komen dan ineens naast je auto tevoorschijn. Motorrijschool in Delft cursisten hebben dit minder omdat ze al gewend zijn om op andere weggebruikers te letten. Het belangrijkste is om altijd te anticiperen op onverwacht gedrag van fietsers. Verkeerslichten leiden tot verwarring en stressVerkeerslichten lijken simpel maar in Delft gaat er vaak van alles mis. Leerlingen kijken niet goed naar welk licht voor hen bedoeld is, vooral bij complexe kruispunten met aparte lichten voor fietsers en auto’s. Het Phoenixplein is een perfecte voorbeeld van zo’n verwarrend kruispunt waar beginners de weg kwijtraken. Geel licht zorgt ook voor problemen. Sommige leerlingen remmen paniek af als ze geel zien, anderen geven juist gas om nog even door te schieten. Beide reacties zijn fout. Bij geel moet je kijken of je veilig kunt stoppen of juist door kunt rijden. Rechtsaf gaan bij rood mag vaak wel, maar leerlingen durven dat niet omdat ze bang zijn voor een overtreding. Rijexamen kandidaten zakken soms omdat ze te voorzichtig zijn bij verkeerslichten. De kunst is om rustig te blijven en goed te kijken naar wat er gebeurt. Invoegen op snelwegen blijft een angstmomentDe A13 bij Delft is voor veel leerlingen hun eerste kennismaking met snelweg rijden en dat gaat regelmatig mis. Invoegen doen ze veel te voorzichtig, waardoor ze gevaarlijke situaties creëren. Ze rijden de invoegstrook op met 50 km/u terwijl het verkeer op de snelweg 100 rijdt. Dat verschil zorgt voor problemen. Spiegels goed gebruiken en over de schouder kijken vergeten ze ook vaak. Ze kijken alleen in de achteruitkijkspiegel en missen verkeer in de dode hoek. Richting aangeven doen ze soms te laat of vergeten ze helemaal. Rijschool Delft instructeurs moeten vaak heel duidelijk uitleggen dat invoegen om samenwerking gaat. Je moet je snelheid aanpassen aan het verkeer dat er al rijdt. De invoegstrook is er om op snelheid te komen, niet om langzaam te rijden. Gas geven als het nodig is, hoort er ook bij. Parkeren in het centrum is echt een uitdagingParkeren in Delft centrum… daar word ik nog steeds zenuwachtig van! Leerlingen hebben er ook een hekel aan en dat begrijp ik wel. Die parkeerplekken zijn piepklein, de straatjes zijn zo smal dat je bijna de huizen raakt en dan staan er ook nog eens overal fietsers. Achteruit tussen twee auto’s parkeren? Dat lukt bijna nooit meteen. Ik zie leerlingen vaak zweten van de stress omdat ze bang zijn om een kras te maken. Hun spiegels staan niet goed afgesteld of ze kijken er niet naar, waardoor ze geen idee hebben waar ze zitten. Parkeren bij supermarkten heeft andere regels dan langs de straat. Blauwe zones, betaald parkeren en vergunninghouders… het is best ingewikkeld allemaal. Bij het uitparkeren kijken ze niet goed of er fietsers aankomen. Dat kan link zijn omdat fietsers hard rijden en niet altijd goed opletten. Een rijles voor parkeren in het centrum kan echt helpen om vertrouwen te krijgen. Oefening en geduld zijn hier het belangrijkst. Start vandaag met het perfectioneren van je rijvaardighedenVerkeersregels goed beheersen in Delft vraagt tijd en oefening, maar het is absoluut te leren. Deze fouten maken echt alle leerlingen in het begin, dus schaam je er niet voor. Ik heb het zelf ook meegemaakt en mijn zusje had er vorige maand nog last van. Het draait erom dat je van je misstappen leert en niet de moed opgeeft. Instructeurs bij een goede rijschool Delft snappen precies waar het fout gaat en kunnen je helpen. Als je merkt dat bepaalde dingen lastig blijven, neem dan gewoon een paar extra lessen. Echt waar, dat is veel slimmer dan het rijexamen opnieuw moeten doen. Durft wel te vragen als je ergens niet uitkomt, daar zijn ze voor. Thuis kun je ook oefenen met van die online spelletjes of apps over verkeer. En als je mee rijdt met iemand anders, let dan eens goed op hoe zij het doen. Voor je het weet rijd je zelfstandig door Delft zonder stress! |
| https://turbodrive.nl/ |
Goed artikel? Deel hem dan op:
Gerelateerde berichten:
- Bereik Uw Bedrijfsgroei Met Een Reclamebureau in Leeuwarden Marketing is van cruciaal belang voor lokale bedrijven in Leeuwarden. Het helpt hen om zich te onderscheiden van de concurrentie, nieuwe klanten te bereiken en...
- Het wonder van detailing: Uw auto op zijn best met Ride And Shine Detailing Rijden is een plezier. Maar rijden in een auto die schittert als nieuw? Dat is pure vreugde. Bij Ride And Shine Detailing begrijpen we dat...
- De rol van Sandwichpanelen in Nederland Sandwichpanelen zijn een veelgebruikt materiaal in Nederland. Ze worden gebruikt in verschillende toepassingen, variërend van gevelbekleding tot dakbedekking en zelfs voor het bouwen van complete...
- Het tot stand komen van een displaycampagne Een goede displaycampagne trekt niet alleen de aandacht, maar zorgt er ook voor dat klanten sneller tot aankoop overgaan. Of het nu gaat om een...
- Nederlandse tradities die je kunnen verrassen Wat zijn tradities? Bijna iedereen heeft tradities die hem dierbaar zijn. Of het nu gaat om een speciale maaltijd op kerstavond of een jaarlijkse reis...
- Grensoverschrijding bij het huren van een auto Heb jij een auto gehuurd op het eiland Rhodos in Griekenland en wil je ook andere eilanden verkennen met de huurauto? Dat is mogelijk, maar...